Dieťa č. 10 – 11/2022 prináša aj tieto témy:
Kým sa naučí chodiť
Bábätká zvyčajne začnú chodiť v období okolo svojich prvých narodenín. Presný vek, keď urobia svoje prvé kroky, však môže byť rôzny. Predtým, ako budú schopné samostatne chodiť, zvyčajne prechádzajú štádiami, ako sú lezenie, lozenie, robenie krokov s pomocou, ťahanie sa do stoja a obchádzanie nábytku.
Prirodzená poloha matky a dieťaťa
ako základný faktor biologickej starostlivosti
Dojčenie v polohe pololežmo prináša pozitívne zmeny pri starostlivosti o dieťatko. Prinášame vám stručné zhrnutie o význame tejto polohy a pripájame aj slová či výsledky výskumu niektorých odborníkov.
Rodina a právo
Tehotenská dávka
Čakáte bábätko a pýtate sa, kedy dostanete od štátu tzv. tehotenskú dávku, o ktorej ste počuli? Ide o novšiu dávku, ktorá bola zavedená do nášho právneho poriadku, aby sa finančne podporili budúce mamičky. V článku si vysvetlíme, ktoré podmienky musíte splniť, aby ste mali na tehotenské nárok. Pretože na túto dávku nemajú nárok všetky budúce mamy.
Pre zdravšie chodidlá v tehotenstve a po pôrode
Ponúkame vám zopár tipov na cvičenia a aktivity, ktoré môžete praktizovať už v tehotenstve ako skvelú prevenciu proti plochým nohám, aby ste si udržali chodidlá zdravšie.
Ako sa popasovať so „siedmou“ infekčnou chorobou
Choroba ruky, nohy, ústa je bežná infekcia u detí, ktorá spôsobuje vyrážky akoby vriedky v ústnej dutine, okolo úst, na rukách, chodidlách, nohách alebo sedacích svaloch. Môžu byť bolestivé, ale nejde o nič vážne. Táto tzv. siedma choroba je veľmi nákazlivá, rýchlo sa šíri v detských kolektívoch.
Hovorme o vede 76)
Vitamíny (nielen) na zimu 1)
Vitamín C
Ktoré vitamíny a minerálne látky sú najpotrebnejšie na zachovanie zdravia (nielen) v zimnej sezóne? Spomedzi prostriedkov na podporu a reguláciu imunity, prevenciu ochorení a podporu ich liečby je vitamín C prvým a najdôležitejším prvkom, pričom je zároveň najbezpečnejším a (v chemicky čistej práškovej forme) najlacnejším. Pokúsili sme sa zhrnúť najdôležitejšie fakty pre pochopenie funkcií a spôsobu použitia vitamínu C na podporu zdravia.
Rodičovská škola
Porucha z nedostatku prírody. Hrozí aj nám?
Ako dlho ste boli dnes vonku a ako dlho z toho ste boli v prírode? A vaše deti? Richard Louv, autor kníh „Posledné dieťa v lese“ a „Vitamín N“, hovorí o epidémii Nature Deficit Disorder – o poruche z nedostatku prírody. Sme závislí od obrazoviek a virtuálneho sveta. Priemerný Američan vraj strávi 90 percent svojho času vnútri a 11 hodín denne pred obrazovkou. Ako ste na tom vy?
Domáci miláčik ako člen rodiny
Hovorí sa, že časť duše zostáva spať, až kým nezažije lásku k domácemu miláčikovi. A možno je to pravda. Veda dokázala, že spolunažívanie s domácim zvieratkom prináša deťom veľa výhod v psychologickom, emocionálnom, fyzickom i fyziologickom aspekte.
Hovorme o výžive 10)
Liečebná výživa detí pri horúčke a bolesti v krku
Keď deti chorľavejú, je to veľká ťažkosť, keď trpí nielen dieťatko, ale aj rodičia. Pretože mnohí nevedia, ako najlepšie pomôcť, uľaviť, ako sa zmieriť s tým, že malý pacient nemá chuť do jedla, a ak áno, vyžaduje to, čo by práve nemal. Pozrime sa spolu, ako deti počas choroby stravovať. Pretože to, čo naše telo naozaj nepotrebuje, je tráviť kvantá zaťažujúcej stravy, ktorá nás vzďaľuje túžobnému uzdraveniu.
Jedinečné deti v škole a doma
Poruchy, poruchy, poruchy… Ako tomu rozumieť? 3)
Poruchy aktivity a pozornosti
Rodičia sa často pýtajú, prečo má ich dieťa takéto prejavy, najmä ak sa v rodine vyskytuje ako jediné takéto, pričom ostatní súrodenci „sú v poriadku“. Dnešná veda narátala veľa možných príčin, ale väčšinu z nich nevieme ovplyvniť. To, čo máme v rukách, je náš prístup k dieťaťu a prostrediu, v ktorom sa vyskytuje. To, ako deti vidíme, ako k nim pristupujeme, má skutočnú moc pomôcť im. Poďme sa skúsiť vžiť do ich kože!
Logopedická hra
Pre deti sme pripravili sériu logopedických hier, ktoré ich pomôžu naučiť sa správne vyslovovať ťažké hlásky, ako sú S, C, Z, Š, Č, Ž, L, Ľ, K, F a R. Tie nás niekedy vedia poriadne potrápiť. V každom vydaní časopisu Dieťa na deti čakajú logopedické hry, prostredníctvom ktorých si dokážu hravou formou tieto hlásky precvičiť. Logopedickou hrou ich každý mesiac budú sprevádzať naši kamaráti Samo a Hláska.
Zo sveta homeopatie 20)
Známe bylinky a ich využitie v homeopatii
Existuje myšlienka známa od staroveku, že Boh vtlačil každej rastline signatúru, ktorú človek dokázal rozoznať aj bez znalosti anatómie alebo terapie. Táto myšlienka sa stala základom princípu „podobné pôsobí na podobné“, ktorý používal už Hippokrates, a neskôr ju do tzv. doktríny signatúr rozvinul Paracelsus. Vedeli ste, že práve na tomto princípe Samuel Hahnemann postavil a sformuloval vedu o liečení a nazval ju homeopatiou?
Umenie vedomého vzťahu 10)
Téza – antitéza – syntéza
Od konfliktov a kompromisov k vývoju v osobnom vzťahu
Toľko toho, čo musíme urobiť v osobnom vzťahu, aby sme prežili a aby vzťah prežil, mi pripadá ako kompromis: Ak trvám na svojej verzii reality, svojom vnímaní, koncepcii, etike, logike, názore – zatlačím partnera do kúta, k podriadeniu sa a nevôli, alebo do protiútoku a konfliktu. Ale ak ustúpim pod tlakom, vzdám sa, akceptujem názory a pozície, ktoré nie sú moje, len aby som zachoval pokoj – cítim sa kompromitovaný, porazený, nečestný, „nie ja“, neautentický, neviditeľný, zmenšený, nešťastný a rozhorčený. Kto môže vyhrať túto dilemu?
Školička ľudských hodnôt 10)
Odpúšťanie a skromnosť
Na stránkach Školičky ľudských hodnôt sa tešíme z toho, že venujete pozornosť tomu, aby ste vychovávali svoje deťúrence k dobrým vlastnostiam. Nás v tejto snahe sprevádzajú okrem iných aj milé knižky o Mackovi Puf. Majú spoločný podnázov Príbehy zo Stoakrového lesa. Pravidlá Macka Puf znejú napríklad: „Ak niečo vyparatíš, musíš sa ospravedlniť“ alebo „Skutočný kamarát ti vždy odpustí“. A o odpúšťaní si povieme trošku viac aj v našej Školičke.
Hnevám sa! 2)
Ako naučiť svoje dieťa pozitívne vyjadrovať hnev
Pozrime sa na metódy, ako pracovať s deťmi na pozitívnom vyjadrovaní ich hnevu. Rodičia sú zodpovední za to, aby naučili svoje dieťa racionálne uvažovať. Najlepšie sa im to podarí, ak si budú s deťmi často spolu čítať, často sa s nimi spoločne rozprávať, ak im budú k dispozícii a budú používať správne metódy na modifikáciu detského správania.
Akú školu a učiteľov by chceli vaše deti?
Naše deti trávia v škole okolo 1200 hodín ročne, ale vieme, čo sa im na nej páči a čo ich, naopak, frustruje? Kedy ste sa naposledy pýtali svojich detí, akú majú predstavu o svojej škole snov? A aké vlastnosti by podľa nich mal mať skvelý pedagóg? Vyskúšajte to. Komenského inštitút oslovil viac než 1300 mladých ľudí vo veku od 10 do 19 rokov. Pýtali sme sa ich, čo sa im v škole páči aj nepáči, ako vychádzajú s učiteľmi a čo by odkázali nám dospelým.
Dieťa č. 10 – 11/2022 je vám k dispozícii vo voľnom predaji na Slovensku alebo si ho môžete predplatiť, a to nielen na Slovensku, ale aj zo zahraničia (poštovné predplatiteľom na Slovensku i v Českej republike hradí redakcia). Ak chcete tlačené Dieťa dostávať domov do schránky alebo ho chcete podarovať svojim blízkym, môžete si ho objednať na www.dieta.sk v oblasti Objednávky. Tu si môžete predplatiť aj prístup k elektronickej verzii Dieťaťa.
Zatiaľ bez komentára!
Môžete byť prvý, kto komentuje tento článok