Žijeme v dobe, keď nás deti svojou inteligenciou, kreatívnymi a intuitívnymi schopnosťami presahujú. Nielen ak sú géniovia.
Napriek tomu sa v nás ozvú hlasy pôvodného rodičovstva a dieťa vtláčame na pozíciu nevedomej bytosti bez názoru, ktorá sa slepo a bez reptania má nechať viesť k nami konštruovanému cieľu. Reč nie je o výchove nevýchovou a ani o liberálnych rodičoch presvedčených, že dieťa je nadčlovek, ktorý má totálne pod kontrolou, čo chce alebo nepotrebuje vedieť, ani o mýtizovaní detskej radosti pri kreslení či kopnutiach do lopty a stotožňovaní sa s predstavou, že voľakedy takto začínal aj Picasso či Messi. Predtým než vo svojom dieťati uvidíme génia, máme možnosť sledovať, ako reaguje v obyčajných situáciách. Či sa vynájde v nudnom prostredí, akým je čakáreň u lekára a prebaví sa s tým, čo máte poruke, či vie vyčkať bez mrnčania; či samo vyhľadáva a nachádza podnety na hru, či vie nadviazať/zapojiť sa do hry s deťmi v parku, či rado vyrába, konštruuje, modeluje, kreslí, lúšti, číta, hrá sa s kamienkami bez nášho povzbudzovania, skrátka, či ho nemáme celý deň za chrbtom ako umrnčaný chvost.
Dnešné deti sa rodia do doby, ktorá rodičom z ich voľakedajšej roly značne ubrala. Rodič viac nie je jediný a ani jedinečný zdroj informácií, lebo tie plynú odvšadiaľ. Dieťa pomerne v nízkom veku dokáže rozpoznať, či niečo ovládame, vieme, dokážeme naozaj alebo len blafujeme. Ak ho spacifikujeme voľakedajším, no už dávno neaktuálnym, prebratým vzorcom: „ja som rodič a viem to najlepšie“, aby sme potvrdili rodičovskú silu, škrtáme detskú intuitívnu túžbu po rozvoji a poznávaní. Občas padne za ťažko úprimne, bez chvastania sa pred známymi priznať a aj spracovať skutočnosť, že naše malé dieťa vie hrať šach, rozprávať v cudzom jazyku, zareagovať, či vyhodnotiť situáciu lepšie a pohotovejšie ako my. Utvrdzovanie sa v úlohe rodiča pôvodnými metódami, ktoré spočívali v poslušnosti, neodvrávaní a neprotivení sa názorom dospelých, je vlastne prejavom bezradnosti. Hoci neraz skrývanej za moderné smerovanie k výchovnému ideálu. Popri zanietenom počítaní „éčok“ na etikete jogurtu nám totiž uniká, koľko „éčok“ (nechtiac a s úmyslom robiť veci lepšie ako v skutočnosti dokážeme) vnášame do vzájomného vzťahu s dieťaťom. Zabúdame, že veľké nástrahy zvyčajne číhajú tam, kde ich najmenej očakávame, respektíve na miestach, kde sa cítime v bezpečí. Doma. Pritom stačí tak málo. Možno iba ubrať trochu plynu v zanietenosti smerom k dokonalému rodičovstvu. Veď také v podstate ani nejestvuje, lebo mnoho závisí od celkového nastavenia samotného rodiča a aj od ďalších, širších okolností. Faktom zostáva jedno. Rodičovstvo vo všetkých svojich podobách otvára bránu do sveta jedinečnej skúsenosti a rozširuje nám obzory. Dieťa je veľkým učiteľom, ktorý nás inšpiruje na prehodnotenie postojov, vlastného detstva aj vzťahov, ktoré nás prepájajú s inými.
Dana Ljubimovová Miháliková
Foto 123rf.com
ZAUJALI VÁS NAŠE ČLÁNKY?
Podporiť nás môžete predplatením časopisu Dieťa tu alebo kúpou časopisu Dieťa vo voľnom predaji.
Zatiaľ bez komentára!
Môžete byť prvý, kto komentuje tento článok