Dnešná výchova kladie na rodičov zvýšené nároky. Prináša však paradoxy. Deti sa hýbu menej, ale v škole sú neposedné. Ľúbime ich, no zápasia s pocitom samoty. Zásobujeme ich didaktickými hračkami, ale nezvládajú vyriešiť bežný problém. Vedia sa dostať k informáciám, no výsledky v škole tomu nenasvedčujú a tak ďalej. Pomôcť môže šach.
Veľa plusov, mínus žiadny
Ešte v roku 2012 Európsky parlament odporučil členským krajinám EÚ rozvíjať šachovú aktivitu a zaviesť kráľovskú hru do škôl. Dnes je vyučovanie šachu v mnohých európskych krajinách samozrejmosťou. Napríklad aj v Nemecku, Švédsku alebo Španielsku, kde sa žiačikovia so šachovými figúrkami oboznamujú od troch rokov. Tešia sa, že je tam „koník“, kráľovná a kráľ, čiže bytosti, ktoré si spájajú do deja a akcie. Ako v rozprávke. Šachovej iniciatíve fandia aj ekonómovia. Zaradenie do školského rozvrhu predstavuje extrémne nízke náklady a prináša nespočetné benefity v podobe komplexného rozšírenia schopností mladších aj starších školákov. Mnohým žiakom práve šach umožňuje napredovať s rovesníkmi, otvára cestu menej komunikatívnym deťom a pomáha preklenúť uzavretosť. Viaceré štúdie potvrdzujú, že šach rozvíja logické myslenie, schopnosť riešiť problémy, dokonca zvyšuje IQ. Experti odporúčajú začať s kráľovskou hrou od útleho veku. Pravidlá, zásady akcie a reakcie si osvojujú pomocou figúrok, ktoré vnímajú ako súčasť svojho detského sveta.
Šachové skúsenosti
Súčasťou učebných osnov je šach vo viac ako 30 krajinách sveta. O zámere spraviť z neho povinný predmet pred dvomi rokmi opäť prehovorilo ruské ministerstvo školstva. Rusi chcú nasledovať príklad Arménska, pokladaného za šachovú veľmoc, kde od roku 2011 žiaci navštevujú povinné hodiny šachu dvakrát do týždňa. Za jeden z výsledkov odborníci pokladajú úspešnosť arménskych žiakov na medzinárodných matematických olympiádach a ich výborné výsledky v oblasti IT technológií. Šach totiž pomáha rozvíjať strategické myslenie, pamäť a zvyšovať koncentráciu. Rusi pracujú na zavedení šachu do škôl od roku 1994, keď ho schválili ako nepovinný školský predmet. V roku 2004 ministerstvo školstva vypracovalo správu s názvom „O rozvoji šachového vzdelania v školskom systéme“ a založili koordinačnú radu pod vedením viacnásobného šachového majstra sveta Anatolija Karpova. V roku 2007 Rusi preanalyzovali skúsenosti a prínosy vyučovania šachu v rôznych krajinách, ktoré potvrdili, že šachové vzdelanie zlepšuje školské výsledky o 40 percent.
Šach ako povinný predmet má v učebných osnovách 15 základných škôl v susedných Čechách. V niektorých z nich k šachovnici zasadajú prváčikovia. Projekt Šachy do škôl naši susedia odštartovali v roku 2013 s podporou Šachového zväzu, ktorý záujemcom z radov učiteľov zároveň poskytuje pravidelné školenia.
Áno, na dnešné deti čakajú nové výzvy a hra s prvkami umenia, športu a vedy ich učí víťazstvu aj prehre a najmä koncentrácii v stave dlhšieho psychického napätia. Pomáha ovládať emócie a prepnúť psychiku na strategické uvažovanie. Odborníci dodávajú, že všetky pozitíva, ktoré šachová hra prináša, sú aktuálne práve v dnešnej spoločnosti, keď konkurencieschopnosť a pohotové, zároveň však rozvážne reakcie zohrávajú rolu počas štúdia, v zamestnaní aj bežnom živote.
Dana Ljubimovová Miháliková
Foto 123rf.com
ZAUJALI VÁS NAŠE ČLÁNKY?
Podporiť nás môžete predplatením časopisu Dieťa tu alebo kúpou časopisu Dieťa vo voľnom predaji.
Zatiaľ bez komentára!
Môžete byť prvý, kto komentuje tento článok