(Vyberáme z aktuálneho vydania Dieťa 8 – 9/2018.)
PREČO BY SA MALO DIEŤA HRAŤ?
Právnik by odpovedal: Pretože má na to právo. Hra je pre dieťa natoľko dôležitá, že bola zakotvená v základných právach dieťaťa. Tak ako má dieťa právo na ochranu, bezpečie, odpočinok, rovnako dôležitá je preň hra a má na ňu právo, ktoré mu nesmie byť odopreté.
Učiteľ by odpovedal: Pretože prostredníctvom hry sa dieťa učí. Pri hre zapája všetky zmyslové orgány, prežíva radosť a ľahšie si osvojuje poznatky, než pri teoretickom výklade učiva. Človek si najlepšie pamätá tie informácie, s ktorými sa mu spájajú silné emócie. Radosť z hry pomáha deťom pri učení. Hra nie je a nemá byť prestávka v učení. Hra je cesta k poznaniu. Hra je samo učenie.
Psychológ by odpovedal: Hra je dôležitá, pretože hra je nevyhnutná pre rozvoj osobnosti dieťaťa. Poskytuje predpoklady pre kognitívny, emocionálny, fyzický a sociálny rozvoj dieťaťa. Pomáha odbúravať napätie, redukuje úzkosť. Dieťa si v nej prehráva rôzne situácie zo svojho života a nachádza v nej riešenia. Dievčatko sa postará o svoju bábiku a vyskúša si, aké je to mať za niekoho zodpovednosť. V hre na policajta chlapček zistí, ako sa postaviť sám za seba, za iných, potrestať neprávosť, ktorá sa deje v živote. Hra rozvíja empatiu, flexibilitu, rezilienciu (húževnatosť), súcit, schopnosť prispôsobovať sa iným a deliť sa. Hra redukuje emocionálnu úzkosť, vytvára radosť a pomáha pri tvorbe zdravého sebavedomia. Výskumy detskej hry ukázali, že dve hodiny neorganizovanej, voľnej hry denne pomáhajú u detí redukovať problémy so zníženou pozornosťou a hyperaktivitu.
Lekár by na obhajobu detskej hry povedal: Existujú medicínske dôkazy o vplyve hry na zdravie a imunitu. Hra okrem iného, podľa neurovedca Jaaka Pankseepa, nielenže pozitívne vplýva na celkové zdravie dieťaťa, ale jej nedostatok spôsobuje to, že deti majú problémy s pozornosťou, trpia poruchami učenia a správania, v dôsledku čoho sú dopované rôznymi sedatívami, aby dokázali „potichu sedieť“ počas vyučovania, a aby ich pozornosť bola lepšia. Liekmi sa redukujú prejavy ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou u detí), ktorej výskyt súvisí práve s nedostatkom príležitostí hrať sa.
V súčasnosti sa v USA viac ako 10 miliónov detí dopuje psychostimulantmi. Rovnako alarmujúci je nárast detských depresií a neuróz, a to aj u nás na Slovensku. Pozitívne emócie, ktoré dieťa zažíva pri hre, zlepšujú imunitný systém, skvalitňujú funkciu endokrinného a kardiovaskulárneho systému.
PhDr. Petra Jurečková
Medzinárodná materská škola
Handprints International
(krátené)
Foto Shutterstock.com
Článok si môžete prečítať v aktuálnom vydaní časopisu Dieťa 8 – 9/2018, ktoré si môžete kúpiť vo voľnom predaji.
Aj po uplynutí doby predaja aktuálneho čísla Dieťaťa si ho môžete predplatiť tu
Zatiaľ bez komentára!
Môžete byť prvý, kto komentuje tento článok